Механизъм за свързване на Европа
Механизъм за свързване на Европа
Модернизация на път I-8 „Калотина – Софийски околовръстен път“
от км 1+000 до км 15+500 и етапна връзка
/от ГКПП „Калотина“ до Драгоман/
Първокласният път І-8 ГКПП „Калотина“ – Драгоман (от км 1+000 до км 15+500) е част от основната трансевропейска транспортна мрежа и осигурява връзка от ГКПП „Калотина“ към трансевропейски транспортен коридор „Ориент/Източно Средиземноморски“. Трасето е част от направлението Лондон – Будапеща – Белград – Ниш – София – Пловдив – Истанбул – Калкута, което е най-краткият път, свързващ Западна Европа с Близкия и Средния Изток.
Модернизацията на пътния участък подобрява трансграничната връзка между България и Сърбия, спомага за постигане в голяма степен на завършеност на магистралната мрежа по направлението запад – изток на българска територия, разширява габаритът на пътя до магистрален, намалява времето за пътуване, осигурява комфортни и безопасни условия за движение.
Целите на проекта са:
- подобряване на ефективността на националната и транс-европейската транспортна мрежа;
- увеличаване на скоростта на пътуване и намаляване на времето за пътуване;
- подобряване на трансграничната връзка от гледна точка на безопасност и намаляване на броя на пътно-транспортните произшествия;
- увеличаване капацитета на трансграничния участък и намаляване на задръстванията чрез премахване на ограниченията на капацитета;
- увеличаване на пътническия и товарен поток, както местен, така и международен, в следствие на по-добрата трансгранична връзка;
- намаляване замърсяването на околната среда и на вредното въздействие върху населението от замърсяването на въздуха и шума;
- осигуряване на хармонизирани условия за транспорт и подобрени услуги за ползвателите на транспортната инфраструктура.
Проектът включва следните дейности:
- отчуждителни процедури;
- изготвяне на технически проект;
- строително-монтажни работи;
- супервизия по време на проектирането и строителството и извършване на одит по пътна безопасност;
- управление на проекта и изпълнение на мерки по информация и комуникация.
Технически параметри на обекта:
Обща дължина: 14,5 км и етапна връзка – 0,2 км
Директно трасе: от км 1+000 до км 15+500 – габарит 25,50 м
- Ленти за движение – 4х3.50 м
- Водещи ивици – 4х0.50 м
- Ленти за принудително спиране – 2x2.00 м
- Банкети – 2х1.50 м
- Средна разделителна ивица – 1x2.50 м
Проектна скорост:
- от км 1+000 до км 9+959 – проектна скорост 80 км/ч.
- от км 9+959 до км 14+350 - проектна скорост 100 км/ч.
- от км 14+350 до км 15+500 – проектна скорост 110 км/ч.
Големи съоръжения:
- Надлез на пътен възел „Калотина“ при км 1+644 – L=64м
- Подлез на улица в с. Калотина при км 2+223 – L=10м
- Мост над р. Ежовица при км 2+899 - L=20.50м
- Естакада над р. Ежовица и жп линия „София – Калотина“ на км 3+650 – L=962м
- Селскостопански подлез при км 7+466 - L=8м
- Селскостопански подлез при км 11+545 - L=10м
- Подлез на път за гр. Годеч (съществуващ пътен възел „Драгоман“) при км 13+046 - L=54.9м
- Надлез при км 13+845 – L=64м – улица в гр. Драгоман
- Надлез на пътен възел „Драгоман“ при км 14+389 – L=48м
- Надлез за преминаване на едри бозайници при км 4+630
Допълнителна информация
Договарящ орган: Изпълнителна агенция „Климат, инфраструктура и околна среда“ (CINEA)
Бенефициент: Агенция „Пътна инфраструктура”
Финансиране: Проектът се съфинансира по Механизъм за свързване на Европа /МСЕ/ – Споразумение INEA/CEF/TRAN/A2016/1367075., допустими разходи – 79 318 076 Евро, размер на безвъзмездните средства – 19 647 087 Евро (38 426 362 лв. с ДДС). Съгласно Допълнително Споразумение №3 към Договор за отпускане на безвъзмездни средства №INEA/CEF/TRAN/A2016/1367075 с Изпълнителна агенция „Климат, инфраструктура и околна среда“ (CINEA), срокът на Договора е удължен до 31.12.2023 г.
- Изпълнител на проектиране и строителство на обекта е
- СТРАБАГ БПА“ ДЗЗД,
- с участници - „Щрабаг“ ЕАД, „Страбаг Сп. з.о.о., Полша“ и „Битумина ГмбХ-България“ ЕООД
Договор за проектиране и строителство: РД-32-4/16.11.2018г.
Статус на проекта: В ИЗПЪЛНЕНИЕ
Изпълненият обем СМР за обекта: 96%
Участъкът от км 1+000 до км 7+400 е съществено завършен.
На 11.04.2023 г. е подписан Акт 15 за участъка от км 1+000 до км 4+420 и от км 6+100 до км 7+330.
На 12.04.2023 г. е подписан Акт 15 и на 13.04.2023 Акт 16 за участъка от км 4+420 до км 6+100 .
Въведен във временна експлоатация е участъкът от км 1+000 до км 6+400.
Продължават строително-монтажните дейности по отсечката от км 7+400 до края на регулацията на гр. Драгоман, съвпадащ с началото на следващия вече построен участък при км 15+500.
Тръжни процедури:
Тръжна процедура за избор на изпълнител на проектиране и строителство – Поръчката е открита с Решение № 98 на председателя на УС на АПИ, публикувано на 11.09.2017 г. Публикувана е в регистъра на обществените поръчки в АОП под № 00044-2017-0057. Обявлението е публикувано в Официален вестник на ЕС под № 2017/S174-355641от 12.09.2017 г.